Turistické středisko Svišti - Podzimní třináctka 2002

Podzimní třináctka 2002

Tyto články napsali členové našeho oddílu.

První den...

Na mou první vícedenní společnou výpravu "Podzimní třináctku 2002" jsem se moc těšil, jeli jsme totiž do nejhezčích míst Beskyd. Ale od začátku: sraz jsme měli jako obvykle v hale ČD, tam jsme sedli na motorák, který jel do Frýdku-Místku, pak jsme bohužel čekali 45min. na další spoj do Frenštátu pod Radhoštěm. Už po cestě do F-M vládla ve vlaku veselá nálada a každý se těšil na 5 dlouhých dnů plných zábavy, výletů strávených s kamarády. Když jsme pak dorazili do Frenštátu p. R., vydali jsme se pěšky na chatu Koksař. Po 4 kilometrech jsme konečně dorazili na chatu. Po vybalení jsme hned šli na večeři a pak spát, protože nás čekalo zítřejší dobrodružství na Pustevny a Radhošť.

Radim

Výprava do Pusteven a na Radhošť

Ráno jsme vstali, šli jsme na rozcvičku a na snídani. Po snídani jsme hráli fotbal, a potom jsme šli na výpravu. Deset minut jsme šli k lanovce, vyjeli jsme na Pustevny. Odkud jsme se vydali západně po hřebeni okolo sochy Radegasta na posvátnou horu Radhošť (1209 m.n.m.). Socha pohanského boha Slovanů Radegasta - boha slunce, hojnosti a úrody je realizována v umělém kameni ve velikosti 3m 20cm a váží 1,4 tuny. Od 4.července 1998 kraluje na původním místě na hřebeni Radhostě kopie Radegasta, která je ze žuly. Měří 3,28m a váží 3,2t. Originál je umístěn na frenštátské radnici.

Na Radhošti jsme si dali čaj a šli jsme se podívat na kapli a sousoší Cyrila a Metoděje. Sádrový odlitek originál těchto soch je rovněž umístěn na frenštácké radnici. 5.července 1896 byl vysvěcen základní kámen radhošťské kaple. Nad vchodem do kaple je nápis "Milujte se, Slované, a sjednoťte se u víře, kterou zde hlásili sv. Cyril a Metoděj". Poslední obnovu zažila kaple v roce 2000, kdy byla zrekonstruována celá zvonice.
Zpět na chatu jsme se vrátili přes Raztoku. Usušili jsme se a šli jsme na večeři. Po večeři jsme se osprchovali, a potom jsme se dívali na televizi a hráli stolní tenis. Ve 20h. jsme šli na pokoj. Zahráli jsme si ještě karty a šli jsme spát. Byl to nádherný den.

Vitamin

Výprava do Frenštátu

Ráno jsme vstali v 6:15h. a v 6:45h. jsme se pomalu začali oblékat. V 7:00h. byl budíček a 7:15h. jsme měli rozcvičku, potom jsme šli na snídani. Po snídani jsme byli v klubovně, kde jsme hráli hry, nebo jsme se dívali na televizi až do oběda. Po obědě byl odpolední klid, a potom jsme se vydali na výpravu do Frenštátu pod Radhoštěm. Šli jsme asi hodinu. Dorazili jsme na čtvercové náměstí, které je lemováno měšťanskými domy ze 17., 18. a 19. století s částečně zachovalými interiéry a fasádami. Na jihozápadě je podloubí s původní dlažbou z oblázků.
Na náměstí stojí radnice, kterou jsme samozřejmě navštívili. Na boční straně radnice je pamětní deska Jiřího Rašky - olympijského vítěze ve skocích na lyžích v roce 1968 v Grenoblu. V interiéru radnice jsme shlédli originály sousoší sv. Cyrila a Metoděje a sochu pohanského boha slunce, hojnosti a úrody Radegasta. V budově radnice je sídlo Městského úřadu, turistického informačního centra a městského muzea.
Po prohlídce jsme měli 20 minut rozchod. Potom jsme se shromáždili a vrátili zpět na chatu. Povečeřeli jsme, podívali jsme se v klubovně na televizi a šli jsme spát.

Vitamin

Chata Koksař Pohanský bůh Radegast Pustevny
Účastníci výpravy na Radhošť Hotel Radegast (To je, ale mlha...)
Hotel v mlze

Hotel za slunečna .....
Radnice ve frenštátu pod Radhoštěm
Účastníci výpravy do Frenštátu Ve frenštátské radnici... Originál socha Radegasta