Turistické středisko Svišti - 4.letní tábor Svišťů 2004
4.letní tábor Svišťů 2004
( 24.7.-7.8.2004 )

Ano, po dlouhém čekání jsme se konečně dočkali, začali letní prázdniny. Dne 24.7.2004 začal náš již 4.letní tábor Svišťů, který se odehrával jako minulý rok v Pardubickém kraji poblíž rekreačního městečka jménem Seč. Den nám začal v českotěšínské hale ČD, kde jsme měli sraz, po nutném přepočítání a vybrání potřebných dokumentů jsme se konečně mohli přesunout k vlaku. Nejedna slzička ukápla, když se vlak rozjel směr k novým zážitkům a dobrodružstvím. Po vyčerpávající cestě jsme konečně dorazili do Pardubic, kde jsme pak přesedli na autobus, který nás vzal do Seče. Na tábořišti již nás čekal Jindra, který nám ochotně přivezl naše zavazadla.
   Druhý den už začal pravý táborový život, který začal vztyčením české vlajky a pak následovaly různé táborové úkoly např. nasekání dřeva do naší táborové kuchyně, kde vládla Ája (hospodář alias Viktor Kožený). Již po obědě nám začala naše celotáborová hra, která měla název "Commandos", hlavně kluci měli radost, ale holky se nedaly zahanbit a po celou dobu tábora tvrdě následovaly kluky. No každopádně celotáborovou hru vyhrál četař Tomáš, který získal celkem 332 bodů, druhý následoval Čiko s 327 body a třetí Hanýsek s 316 body.
   Mimo toho jsme hráli i spoustu dalších her či legračních scének, u kterých jsme se velice smáli, např. slití Áji u kůlu za prohranou hru, hru Latrína či noční hra na upíry, nebo tvz. "pořadovky", kde někteří z vyučujících velitelů (Hujer a Hanýsek) málem ztratili rozum, snažící se naučit vojáky, kde je vpravo hleď nebo čelem vzad... Anebo "polní soud", kde byla obviněna Renča (Pubos) a následovně odsouzena s podplaceným svědkem (Tučňákem), který křivě svědčil. Rozsudek zněl jednoznačně slití vodu, bohužel během vykonávání rozsudku se tento rozsudek vymkl kontrole a tak polití se dočkali i někteří nevinní, nám to ale nevadilo, byl letní parný den, kde i menší osvěžení přišlo vhod. Taky velká legrace byla při sledování "televizního programu", kde jsme mohli shlédnout skupinu Tří Svištů, různé reklamy nebo legrační scénky z fronty.
   Jelikož jsme oddíl turistický, nesměly chybět vycházky a celodenní výlety. První taková vycházku jsme měli do městečka Seč a pak na zříceninu hradu Oheb. První naše celodenní výprava byla na zříceninu hradu Lichnice a na zámek Žleby, kde se nám velice líbilo, jelikož na zámku byly rozsáhlé sbírky zbraní, dokonce jsme viděli i zub vorvaně, který ve středověku byl požadován za bájný roh jednorožce. Na druhý výlet jsme jeli na hrad Kunětická Hora a do Pardubic. Na hradě jsme shlédli nádhernou maketu draka, který se tyčil nad našimi hlavami, taktéž jsme se dozvěděli, že než se postavil hrad Kunětická Hora, na jeho místě stál velký hrad, jehož zbytky jsme mohli shlédnout ve sklepení Kunětického hradu. Na poslední třetí výlet jsme jeli na zámek Chotěboř a do města Havlíčkův Brod. V Havlíčkově Brodu jsme navštívili dům K.H.Borovského, bylo velice zajímavé stát v místnosti, kde Havlíček psal své články do Národních novin a do časopisu Včela, aby podpořil český jazyk a kde byl taktéž zatčen policií, která ho nedobrovolně odsunula do Rakouska, aby se nadále nepodílel proti Rakouskou-Uherské monarchii.
   Náš tábor se pomalu ale jistě chýlil ke konci, večer nás čekalo balení a pak následoval ukončují táborák, kde nemohla chybět kytara a opékání párků. Tuto poslední noc jsme až do večerky strávili zpíváním českých, lidových i polských písní. Ráno jsme pak dobalili zbylé věci, rozloučili jsme se s táborovou základnou a odebrali jsme se na autobus a pak na vlak, který nás zavezl zpátky do Českého Těšína, kde nás již čekali nedočkaví rodiče. Doufám, že se vám tábor líbil a příští rok znovu s námi pojedete prožít další nová dobrodružství.

Ali

Vycházka na Sečskou přehradu a zříceninu hradu Oheb

Po odpoledním klidu jsme šli do městečka Seč, tam pak byl dvacetiminutový rozchod. Po rozchodu jsme se odebrali k přehradě Seč, která se nacházela od nás cca 1 kilometr. Po příchodu na hráz jsme prošli velkým tunelem, nad kterým se nacházely pozůstatky hradu Vilštejn, bohužel jsme tam nemohli, jelikož cesta k této zřícenině vedla přes soukromý pozemek. Na hrázi jsme obdivovali nádherný pohled na skoro celou přehradu, pak jsme se odebrali na náš druhý cíl, a to na zříceninu hradu Oheb. Tam pak následovala hodinová přestávka. Z hradu jsme viděli již celou přehradu, která je dlouhá více než 7 kilometrů, uprostřed přehrady se nacházel malý ostrov. Po přestávce jsme šli kolem přehrady do tábořiště.

Gepard

Výlet na zříceninu hradu Lichnice a na zámek Žleby

Jednoho krásného dne ve středu 28.7. jsme se rozhodli, že půjdeme na zříceninu hradu Lichnice a na zámek Žleby. Budíček jsme měli v 7:00 hod., pak byla hygiena a snídaně. Když jsme se všichni sešli u táborové brány, tak jsme se vydali pěšky na hrad Lichnice. Cestou jsme prošli kolem přehrady Seč 2, ve které se nesmělo koupat, jelikož voda byla velice špinavá, v polovině cesty jsme si dali větší přestávku na chatě Peklo. Po přestávce jsme šli dále, po příchodu na hrad Lichnice Aleš koupil vstupenky a pak následovala přednáška o historii hradu. Z té jsme se dozvěděli, že tu dlouhou dobu působil i Karel IV. a taktéž tu žila pěkná zlá princezna, která nutila rytíře pokud chtějí se sní oženit, tak měli vyjet zdejší skálu a třikrát se otočit z koněm v plné zbroji. Mnoho rytířů zahynulo, ale našel se jeden rytíř, který přikoval svému koni diamantové podkovy a třikrát se otočil se svým koněm. Po splnění zkoušky přišel na hrad za kněžnou a vystřelil po ní šíp, který ji zasáhl přímo do srdce a tak pomstil mrtvé rytíře...
Po přednášce jsme měli ještě velkou přestávku na svačinu, pak jsme se odebrali do města Třemošnice, kde jsme měli menší rozchod na náměstí, pak jsme se odebrali na vlakové nádraží, odkud jsme jeli vlakem do Žlebů. Když vlak dojel, šli jsme rovnou na zámek, kde jsme měli již domluvenou prohlídku. Byly tam staré zbraně, zajímavé byly i pistole "Těšínky", které byly vyráběny v okolí Českého Těšína. Po prohlídce jsme šli do obchodů se suvenýry, jelikož zámek již po skončení naší prohlídky byl uzavřen. V obchůdku jsme si koupili různé suvenýry, nanuky atd., po hodince jsme se odebrali na autobus, který nás vzal zpátky na náš tábor.

Marek

Výprava na hrad Kunětická Hora a do města Pardubice

V pátek byl budíček také kolem půl osmé. Autobusem jsme jeli do Pardubic a z Pardubic na Kunětickou Horu. Po menším výšlapu na konec jsme se konečně dostali na hrad Kunětická Hora, zde pak následovala prohlídka, na které jsme shlédli maketu draka, rytířský sál, taktéž jsme nezapomněli se podívat na hradní věž, na které byl nádherný výhled na zdejší krajinu a nakonec ve sklepení jsme viděli trosky minulého hradu, který stával na místě dnešního hradu. Po prohlídce jsme měli rozchod a pak jsme šli do nedaleké "perníkové chaloupky (muzeum perníku), kde jsme mohli ochutnat zdarma pardubický perník a nakoupit různé suvenýry, za zmínku stojí i jihočeská bankovka tvz. jeden troška jihočeský, na které byl zobrazen známý režisér Zdeněk Troška. Po menší přestávce jsme šli na autobus, který nás zavezl zpátky do Pardubic, kde jsme měli pak rozchod, po rozchodu jsme šli rychle do autobusu, který nás zavezl k táboru.

David

Výprava na zámek Chotěboř a do města Havlíčkův Brod

Dne 4.8. jsme měli celodenní výlet na zámek Chotěboř a do města Havlíčkův Brod. Vstávali jsme v 7:00 a pak po snídani a ranní hygieně jsme v 8:00 jsme nastoupili před bránu a šli jsme na nedalekou zastávku, odkud nám odjížděl autobus do Chotěboře. V 8:45 jsme vystoupili v Chotěboři na náměstí a šli jsme na nedaleký zámek. Jelikož jsme přišli trošku včas, museli jsme 15 minut počkat. V 9:00 se zámek otevřel a my jsme bez problémů vešli dovnitř, po zaplacení vstupného a koupení suvenýrů nám mohla začít prohlídka. Velká část zámku se restaurovala, a tak jsme viděli jen něco málo z historie, během prohlídky jsme mohli shlédnout různá strašidélka od V.Klimtové. Pak jsme měli rozchod na náměstí a v 10:30 jsme odjížděli z náměstí do Havlíčkova Brodu. Přijeli jsme na autobusové stanoviště, ze kterého jsme se vydali na náměstí, na kterém jsme navštívili dům K.H.Borovského (bohužel nebyl doma). Pak jsme měli hodinu a půl rozchod na náměstí. Po rozchodu jsme se odebrali zpátky na autobusové nádraží, ze kterého nám jel autobus přímo do Seče.

Hanýsek

Vycházka na Sečskou přehradu - 1 Vycházka na Sečskou přehradu - 2 Vycházka na Sečskou přehradu - 3
Zřícenina hradu Lichnice Zámek Žleby Jedna z částí zámku
Hrad Kunětická Hora - 1 Hrad Kunětická Hora - 2 Pardubice
Zámek Chotěboř Dům K.H.Borovského Radnice v Havlíčkovém Brodě
Naše táborová základna Náš voják Hujer Polní soud - vojenská rada
Obžalovaný Puboš se svým právníkem (Hujer) U přehrady - Pubos zase poletí do vody... Už tam skončila :-)
Naše táborová činnost (Gepard, Ája, Cassanova, Čiko a Tomaš) Naše táborová činnost (Tučňák a Verča) Naše táborová činnost - střelba ze vzduchovky (Marek)

Účastníci 4.letního tábora Svišťů 2004: Aleš, Marek, Jelen, Zajíc, Kobra, Hanýsek, Puboš, Luky, Ája, David, Gepard, Terezka, Čiko, Tomaš, Sova, Niki, Verča, Tučňák, Cassanova, Šmudlík, Hujer, Piňďa, Prcek a Bobr